ניהול פרויקטים בבניההמטרה של כל יזם או קבלן הוא לסיים פרויקט בזמן ובתקציב שנקבעו, וכאן נכנסים לתמונה שירותי ניהול פרויקטים בבניה. כדי לקדם פרויקט באופן יעיל ופרודוקטיבי יש צורך בהבנה מקיפה של תהליך הבניה, אשר כולל לא רק את הבניה בפועל, אבל חשוב אף יותר מכך ניהול ותכנון זמנים יעילים. מנהל פרויקטים אחראי על פיקוח וניהול כלל הפעילויות של הגורמים השונים המעורבים בפרויקט.

ניהול פרויקטים מוצלח כולל ארבעה שלבים. הוא מצריך בהכנת תכנית לפרויקט, פיתוח לוח זמנים, פיקוח על עמידה בזמנים והתמודדות עם שינויים בתוכניות. כל שלב דורש מחויבות והשקעה מכל המעורבים, ולכל אחד מהם תפקיד מהותי בהצלחת הפרויקט.

 

 

ניהול פרויקטים – עריכת תכנית הפרויקט

ניתן להמשיל הכנת תכנית פרויקט להשלמת פאזל. יש לזהות את כל החלקים, לקבוע כמה זמן כל חלק מצריך, מה עלותו, איך לשלב בין כל החלקים וכו'. בסופו של דבר, עם השלמת ה'פאזל', מתקבלים לוח הזמנים והעלות הכוללת של הפרויקט.

לרוב בשלב הכנת הפרויקט מעורבים היזם, אדריכל ו/או מהנדס ולעיתים גם הקבלן, ואלו יחד מכינים את התוכניות, המפרטים ורצף העבודות השונות בתהליך הבניה. כל עבודה מוקצית לאיש המקצוע או הגוף הנכון ומוגדר מה בתחום אחריותו ומה לא, כמה זמן העבודה תימשך, עלות העבודה ועוד. שלב זה קריטי, שכן עבודה שלא הוקצתה יכולה 'ליפול בין הכסאות'. חברת ניהול פרויקטים מלווה ומייעצת בשלב זה של הכנת התכנית וכן מסייעת בחישוב עלויות הפרויקט. בשלב יותר מאוחר החברה תסייע בניסוח משפטי של כל ההסכמים הדרושים בין היזם, האדריכלים, ההנדסאים, הקבלן, אנשי המקצוע והספקים השונים.

אמנם לא כל חלקי הפאזל ידועים בהכרח בשלב זה, אך הידע והניסיון המצטבר של חברה לניהול פרויקטים מונע בשלב התכנון טעויות עקב אי הבנת התהליכים הכרוכים בתהליך בניה, הבעיות שעלולות לצוץ בשלביו השונים, בהשגת כוח העבודה ובניהולו, בהשגת ציוד וחומרי בניה ועוד. זאת ועוד, כל פרויקט בניה צריך לעמוד בדרישות החוק של הגופים הממשלתיים והרשויות המקומיות ויש להשיג את כל האישורים והרישיונות הנדרשים. גם כאן בולט לעין היתרון של חברת ניהול פרויקטים בבניה אשר מכירה את  הגופים הרלוונטיים ומנוסה בעבודה מולם, ודואגת לעריכת והגשת כל המסמכים בצורה הטובה ביותר למניעת עיכובים וזירוז ההליכים.

 

 

קבוצת מנוס – חברת ניהול פרויקטים בבניה

היתרון הגדול של חברות ניהול פרויקטים בבניה הוא ב'מטריה' שהיא מציעה של אנשי צוות מומחים בתחומים שונים דוגמת חוק ומשפט, פיננסים, תכנון ואדריכלות, הנדסה, פיקוח בניה ועוד. צוות שלם עומד לרשות היזם שאינו יכול, כאדם אחד, להתמחות בכל, וגם יכול להתקשות בפיקוח לבדו על כל מערך המעורבים בפרויקט.

קבוצת מנוס, חברת התחדשות עירונית בירושלים והסביבה, מציעה שירותי ניהול פרויקטים בבניה ליזמים ואנשי מקצוע, מוסדות וארגונים. השירותים המקיפים של החברה, התשתית הניהולית הרחבה, הידע והניסיון, מספקים מענה כולל, כך שהלקוח נהנה מכל השירותים המקצועיים במקום אחד. הודות, קבוצת מנוס יכולה ללוות את הפרויקט משלב הייזום והתכנון הראשוני של הפרויקט ועד למסירת המבנה בסיום העבודה. לחברה ניסיון רב בניהול פרויקטים בבניה, ובכלל זאת פרויקטים מורכבים ביותר דוגמת התחדשות עירונית, פינוי בינוי בירושלים והסביבה וקבוצות רכישה.
אם כן, במאמר הבא עסקנו בשלב הראשון בניהול פרויקטים והוא שלב עריכת תכנית הפרויקט. במאמר הבא שלנו נתרכז בפיתוח לוח הזמנים של הפרויקט.