בחלק הראשון של המאמר התמקדנו בשלב הראשון של ניהול פרויקטים בבניה, והוא עריכת תכנית הפרויקט. בחלק זה נעסוק בשלב השני – הכנת לוח הזמנים של הפרויקט.

 

ניהול פרויקטים – הכנת לוח זמנים

חברת ניהול פרויקטים בבנייהתזמון נכון של העבודות והמשימות השונות הכרוכות בפרויקט הבניה הינו האספקט הקריטי ביותר בניהול תהליך הבניה, והוא כמובן מהווה חלק מתחומי האחריות של חברות ניהול פרויקטים בבניה. לוח הזמנים של הפרויקט מחלק את העבודה על פי פעילויות שונות, ובנוסף גם מאפשר לצדדים השונים להבין מהן הפעולות שיש לבצע ומתי. כל הגורמים המעורבים בתהליך הבניה צריכים להיות מעורבים בתכנון לוח הזמנים הקודם לבניה בפועל.

יצירת לוח זמנים יכול להיות באמצעות טבלת עמודות פשוטה או מודל ממוחשב מתוחכם, אין זה חשוב. הנקודה החשובה היא שיש להכין תכנית לוח זמנים ולעשות בה שימוש במהלך ניהול הפרויקט. לוח הזמנים צריך לציין את כל פעילות, משך הזמן הדרוש לה והתקופה בה היא מתוכננת להתבצע. כך, מיקומי הפעילויות השונות משקף גם את הסדר שלהן. כלומר, מתי כל אחת מהן מתחילה ומסתיימת ביחס לאחרות.

לרוב, לוח זמנים של פרויקטים בבניה כיום ממוחשבים. חברה לניהול פרויקטים לרוב תעשה שימוש בתוכנה ייעודית המפיקה לוחות זמנים אמינים בהתאם למתודות מקובלות, הנפוצה שבהם היא Critical path method או בקיצור, CPM, אלגוריתם לתזמון סדרת פעילויות פרויקט. בבסיס המתודה ההנחה שהפעילויות קשורות אלו באלו ושינוי בתאריכים שלהן ישפיע על מועד סיום הפרויקט.

בהתאם לשיטת CPM  לכל פעילות מוגדרים משך, תאריך התחלה, תאריך סיום ומיקומה בין שני פעילויות אחרות. רצף הפעילויות יוצר את שלבי הבניה. לרוב יוצרים מספר שלבי בניה מקבילים ועצמאיים, שכן ניתן לבצע מספר פעולות סימולטנית, אם כי יש את שלב הבניה הראשי. בעוד עיכובים בשלבים המשניים לרוב לא יגרמו לעיכוב של הפרויקט כולו, עיכובים בשלב הראשי בהחלט יעשו זאת.

תכנון נכון של לוח זמנים על ידי חברת ניהול פרויקטים מקצועית יבטיח "מפת דרכים" ברורה לפרויקט, בה יוכלו להיעזר בכל עת כל הגורמים הלוקחים חלק בפרויקט ולהבין מתי הפעולות עליהן הם אחראיים מתוכננות. כך מתאפשרת הכנה מוקדמת בכדי להתחיל את העבודות השונות בזמן – הכנת החומרים הדרושים, השגת כוח האדם והציוד וכו'. בנוסף, לוח הזמנים מספק לגורמים השונים מידע באשר לעבודות המקדימות את אלו שלהם, העבודות שמתבצעות במקביל אליהם ואלו שלאחר סיום החלק שלהם. עובדה זו מאפשרת עבודה יעילה באתר הבניה ללא הפרעה אחד לשני. בנוסף, לוח הזמנים מאפשר ליזם, לאדריכלים, למהנדסים ולקבלן המצבע לתכנן החלטות או אישורים על אלמנטים שונים בפרויקט.

 

ניהול פרויקטים בבניה – קבוצת מנוס

קבוצת מנוס, חברת התחדשות עירונית בירושלים, מציעה שירותי ניהול פרויקטים בבניה. הודות למבנה הארגוני הייחודי של החברה וניסיונה הרב בייזום וניהול פרויקטים רבים, היא יכולה להציע מטריית שירותים מקיפה ליזמים, אנשי מקצוע, מוסדות וארגונים אשר מעוניינים לקדם פרויקט בניה, החל מבניית מבנה מוסדי, מסחרי או ציבורי ועד ניהול פרויקטים מורכבים במיוחד דוגמת פרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 38 – חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה, פינוי בינוי בירושלים והסביבה וקבוצות רכישה.