בימים אלו כולם מנסים להבין איך להתמודד עם השינויים שכפה עלינו משבר הקורונה, שניכרים בכל תחומי החיים החל מתחום הבריאות, דרך החינוך ועד לכלכלה והתעסוקה.

גם בתחום הנדל"ן יש עדיין אי וודאות רבה, בעיקר בקרב המשקיעים ומחפשי פתרונות הדיור, והשאלה האם זהו זמן נכון להשקיע בנדל"ן ובאילו סוגים של פרויקטים טרם נענתה באופן חד- משמעי.

במאמר נדון בהשפעת הקורונה על הנדל"ן בירושלים, ונבחן באילו סוגים של פרויקטים כדאי להשקיע.

עשור של תנופת בנייה בירושלים

ירושלים סוגרת עשור של בנייה ענפה וקידום של הרבה מאוד פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי. העיר מצליחה לתת מענה למחפשי פתרונות דיור על ידי הגדלת מספר יחידות הדיור ושיפור יחידות הדיור הקיימות, שיפור איכות חיי התושבים והסביבה העירונית המיושבת.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, ידוע כמי שמקדם באופן אישי מגוון פרויקטים בכל רחבי העיר, עם דגש על התייחסות לכל סוגי השכונות. למעשה, רק בשנה האחרונה אושרו כ- 20,000 יחידות דיור, שזה מספר לא מבוטל ביחס לשנים קודמות, בהן אושרו בממוצע כ- 5,000 יחידות דיור חדשות בלבד, גם בערים גדולות אחרות בישראל.

ירושלים ניצבת בפני מהפך

בהעדר קרקעות פנויות לבנייה ומתוך הניסיון לשמור על הקרקעות הירוקות המעטות שנשארו בעיר, ראש עיריית ירושלים דואג למנף את פרויקט הרחבת קווי הרכבת הקלה בעיר כחלק מהתשתית להרחבת השכונות, שנועדה לתת מענה תעבורתי ולעשות מהפך בירושלים, כך שכל תושבי העיר יוכלו להגיע בקלות ובמהירות לכל אזור בעיר.

מה צפוי לקרות בירושלים בשנים הקרובות, וכיצד זה ישפיע על שוק הנדל"ן?

הרחבת קווי הרכבת, שמתרחשת כבר בימים אלו, תוביל לבנייה של בניינים בני 30 קומות בכל בניין שייבנה על התוואי של הרכבת הקלה. מדובר למעשה בתוספת של כ- 27 אלף אלפי יחידות דיור חדשות בעיר. במקביל צפויים להיבנות תשתיות חינוך ובריאות ומבנים ציבוריים, שיעניקו מענה לצורכי התושבים.

בעיריית ירושלים הוקמה יחידה מיוחדת שדואגת באופן ממוקד בהתחדשות עירונית בירושלים. ההבנה כי חיזוק המבנים, הגדלת רווחת התושבים והגדלת יחידות הדיור הובילה לגישה ששואפת גם לחזק את העיר ירושלים הן על ידי עידוד הגירה חיובית לעיר והן על ידי פיתוח פארקים ושטחים ירוקים שיתאפשר הודות לבנייה לגובה. לצד כל אלו עתידה העיר לפתח ולהציע אפשרויות תעסוקה נוספות.

העדיפות כרגע היא לפרויקטים מסוג פינוי בינוי, אולם פרויקטים מסוג תמ"א 38 נבחנים ואישורם ניתן בהתאם לצורך האמתי שלהם, מתוך ההנחה שחיזוק מבנים הנו חשוב וחיוני ביותר.

התנאים לאישור פרויקטים חדשים

פרויקטים מסוג פינוי בינוי בירושלים מאושרים נכון להיום בהתקיים 2 תנאים:

  1. הכפלת מספר יחידות הדיור הקיימות פי 4 או יותר.
  2. היתכנות הרחבת תשתיות ומבנים ציבוריים בשכונה, שיבטיחו התחדשות שכונתית מלאה, כך שיינתן מענה הולם וראוי לכל תושביה בכל אספקט נדרש.

מסיבה זו ניתן להסיק כי נכון להיום כדאי ליזמים להמתין עם פרויקטים בשטחים פתוחים, שכן המגמה היא להתמקד בפיתוח שטחים עירוניים מיושבים. אף על פי שיש פרויקטים שאושרו, כמו בנייה של 5,000 יחידות חדשות ברכס לבן, נראה שהסיכויים לקבל אישורי בנייה גבוה בהרבה באזורים המיושבים של העיר, שכן פיתוחם עומד בקנה אחד עם חזון העיר.