בתחילה, כשהקורונה רק פרצה אל חיינו, נראה היה שענף הבנייה צפוי להמשיך לעבוד כמתוכנן. ככל שחלפו הימים, שבוע אחר שבוע כל המדינה קיבלה מידי ערב גזירות חדשות, ונראה היה שהחל"ת עומד לחבק בחום גם את עובדי הענף אשר ניזוק עקב הסגר שהוטל על השטחים ומניעת כניסת הפועלים הפלסטיניים, ושתחום הנדל"ן עלול להיכנס להדממה, לפחות באופן זמני.
אך למרות כל החששות ואף על פי שמרבית המשק הושבת, ענף הבנייה הוחרג מהתקנות לשעת חירום, והצליח לשמור על עבודה רציפה אם כי לא בהיקף מלא מה שגרם לפרויקטים בעבודה להינזק בדחיית מועדי המסירה.

נכון, הכוח הכלכלי של אזרחים רבים ירד ובתקופת ההתפרצות הראשונה שוק המכירות דמם, אך באופן טבעי, משברים עולמיים משום מה גורמים לכל ישראלי שנמצא בתפוצות להתגעגע הביתה ולהיות קרוב למשפחה ונראה כי כעת השוק מתעורר בחזרה, כך שבאופן כללי ענף הבנייה הצליח לשמור על יציבות והנו עדיין חי ובועט.
הודות להחרגות הללו עבודות בנייה ופיתוח של שכונות מגורים ותשתיות המשיכו להתקדם לצד פעילות סדירה של מפעלי בטון ומפעלים לייצור חומרי בנייה שונים, שירותי מדידה ובקרה, מעבדות, שירותי ניהול ופיקוח של בנייה ועוד.

לאן מועדות פנינו?

בעוד תוקפה של תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה הייתה אמורה להסתיים במאי האחרון, קיימות התנגדויות רבות לכך, בעיקר מצד תנועת המושבים, שמבקשת בימים אלו להוריד את הגז משיווק ופיתוח קרקעות חקלאיות ולשים דגש על פיתוח בסביבה העירונית המיושבת ולהשקיע במגמה של התחדשות עירונית, שעד כה שיפרה את הדיור של תושבים רבים ברחבי הארץ כולה, שדרגה את הנוף העירוני בשכונות הישנות שבערים המרכזיות והעלתה את רמת החיים הן במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי והן במסגרת תמ"א 38.

בינתיים מגובשת ועדה חדשה של שרים, שבראשה ניצב שר הפנים אריה דרעי. ועדת השרים, שתורכב משרי האוצר, הבינוי והשיכון, הגנת הסביבה והתחבורה נועדה לעסוק בענייני פנים, תכנון ושלטון מקומי, ומתוקף סמכויותיה לקבוע מדיניות, לאשר ולקדם רפורמות ושינויים פנימיים בתחום עיסוקם.
כל זאת מתרחש בעת שההתחדשות העירונית נמצאת במצב טוב מתמיד, שכן שוק הדיור בישראל צמא לפרויקטים נוספים מסוג זה, ובמיוחד לאור העובדה שההשלכות הכלכליות של הקורונה באות לידי ביטוי בעלייה בריבית, בשיעורי מימון נמוכים, ובקושי לגייס הון עצמי, גם אם במסגרת הזדמנות שאסור לפספס כמו זכייה בהגרלת דיור למשתכן.

כשהממוצע השנתי של פרויקטים מסוג תמ"א 38 ופינוי בינוי עשוי להגיע בשנים הקרובות ל- 20 אלף יחידות חדשות מידי שנה, גם היזמים מעוניינים להמשיך במתווה וגם הדיירים, שצמאים לכל אופציה שמעלה את ערך הנכס שלהם, במיוחד לאור המצב הקיים.
על מנת שזה יקרה, חשוב שמקבלי ההחלטות, וביניהם השר ליצמן, שר הבינוי והשיכון הנכנס, ישכילו שללא התחדשות עירונית עלול להיווצר מצב של מחסור בפתרונות דיור. ההשלכות הכלכליות והחברתיות עלולות להיות קריטיות ולפגוע בעיקר באוכלוסיה הצעירה.
פרט לכך, חשוב שהממשלה תתפוס פיקוד, תפריד את הרשויות ממעורבותן של קבוצות בעלות אינטרס כאלו או אחרות ותיתן להם וליזמים את הכלים לקדם פרויקטים בקלות.

לסיכום,
בידי הממשלה הרחבה האפשרות לנצל את המומנט ואת השפעות הקורונה ולקבל החלטה מתוך שיקולים נקיים ונכונים הן עבור הדיירים והן עבור היזמים והקבלנים.
שוק הנדל"ן יכול להמשיך לשגשג במסגרת פרויקטים שיעניקו פתרונות דיור לעשרות אלפי משפחות מידי שנה מבלי להתרחק מהעיר, לפתח את הפריפריה ולבנות צביון חדש למדינת ישראל מודרנית ומתקדמת, ולא כזו שמזניחה את השכונות הישנות ואת התושבים הוותיקים שבנו את העיר בעת היווסדה.