חוסר הוודאות סביב משבר הקורונה והשבתת המשק גורמים לרבים לתהות באשר לעתיד ענף הנדל"ן, וכיצד כל המצב עלול להשפיע על הנדל"ן בירושלים. התהיות והחששות באשר לעתידם של פרויקטים שונים, הן פרויקטים חדשים והן פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית בירושלים, שותפים הן לרוכשי הדירות והמשקיעים והן לחברות הבנייה.

מהי תמונת המצב הקיימת ומה ניתן להסיק באשר לעתיד לבוא?

כעת ניתן לומר באופן גורף, שקיים ערפל שמקשה על תהליכי קבלת ההחלטות, אך דווקא כעת,  כשהסיכונים גבוהים, יש הזדמנות נהדרת למשקיעים לחדור לשוק הססני ולגרוף רווחים גבוהים יותר.

אם נסתמך על ניסיון העבר, נמצא שעתות מלחמה כמו האינתיפאדה הראשונה והשנייה הובילו לירידה משמעותית של ערך הנכסים המסחריים, אך נכסי המגורים לא נפגעו מכך באופן משמעותי. כמו כן, כששפעת החזירים בשנת 2009 גרמה לבהלה שיצאה מפרופורציה וגרמה לבזבוז אדיר של כספי הציבור, מי שהשכיל לראות את היום שאחרי, ניצל את הבהלה והפך את המשבר להזדמנות.

תגובה נמרצת תבטיח מזעור סיכונים

על מנת לצאת ממשבר הקורונה עם מינימום נזקים חשוב שממשלת ישראל תשכיל לבצע מספר פעולות – הפחתת ריבית, מתן הלוואות בתנאים אופטימליים וריאליים, הקלות מס ושחרור כספים כלואים – כל אלו, יחד עם הטבות לעסקים קטנים ובינוניים יאפשרו למשק לנשום ולהמשיך להניע את גלגלי השיניים של המכונה שנקראת המשק הישראלי על כל תחומי פעילותו, לרבות תחום הנדל"ן.

האם דווקא כעת מומלץ להשקיע בתמ"א 38 בירושלים?

משברים ומיתון הם הזדמנות פז עבור משקיעים חובבי סיכונים, וכידוע – גודל הסיכון מעיד על הרווח הפוטנציאלי. יחד עם זאת, בין אם מחפשים השקעה בפרויקט תמ"א 38 בירושלים, פינוי בינוי ואפילו השקעה מסחרית, חשוב לעשות זאת לאחר הבנה מדוקדקת של תמונת המצב בשוק המקרקעין של ישראל.

מכיוון שטרם חווינו משבר מסוג זה, חשוב במיוחד להיות ערניים ולבחון כל עסקה לפני ולפנים בעיניים ביקורתיות ומקצועיות. גם עבור משקיעים מנוסים מומלץ להתייעץ כעת עם אנשי מקצוע ולחתור לגיבוש עסקה אטרקטיבית ככל שניתן.

פינוי בינוי בירושלים תחת איום הקורונה

הבשורה הפחות טובה בכל הסיפור הזה היא שככל הנראה נהיה עדים לעיכוב בפרויקטים קיימים, במיוחד מסוג פינוי ובינוי, אך הבשורות היותר טובות מנבאות, שגם אם תחול ירידה קלה בערכם של נכסי מגורים, סביר להניח שהיא תהייה זמנית בלבד, ושניהול פרויקטים בבניה ימשיך בדיוק מהמקום שבו הוא הפסיק, וסביר שזה יקרה מהר מאוד.

כיצד משקיעים יכולים להימנע מסיכונים מיותרים?

ההמלצה הגורפת של מומחי הנדל"ן היא להימנע מהשקעות באפיקים עתירי סיכונים כמו מניות שונות. כמו כן, נחזור ונזכיר שסיוע של איש מקצוע לבחינת כל עסקה הנו הכרחי בתקופה זו, ודווקא כשכולם חוששים, השמנת ממתינה לחתול ממש מתחת לאף. השאלה היא, מי יהיה מספיק חכם לזהות אותה ומספיק אמיץ לחטוף אותה.

לסיכום:

אף על פי שמשבר הקורונה מתאפיין באי וודאות, העבר מלמד אותנו שכל משבר טומן בחובו הזדמנויות אדירות. השקעות בזמנים שכאלו מומלצות למי שמסוגל לשאת בסיכון, ואינן מתאימות למשקיע הסולידי או למשקיע המתחיל.

ככל הנראה, גם המשבר הזה יחלוף, ועמו כל המשק ישוב לפעום ולתפקד בעצמה, אך נכון לשעה זו, חשוב להיכנס לעובי הקורה ולבחון בקפידה כל עסקה על כל פרטיה, וכל משקיע חייב לטוות עבורו עסקה עם כמה שיותר מקדמי בטיחות וכמה שפחות סיכונים מיותרים.