בתחום הבניה והנדל"ן, היכולת להתמודד עם שינויים יכולה לקבוע את ההצלחה או הכישלון של פרויקט. חברת ניהול פרויקטים בבניה אמורה לדעת לזהות ולהתייחס במהירות לשינויים שעלולים לגרום לכל הצדדים המעורבים לבזבוז זמן וכסף. הצורך להתמודד לדוגמה עם עבודה נוספת שלא תוכננה יכולה להביא לשינוי בתאריך סיום הפרויקט.

פרויקט תמ"א 38 בירושלים – שאול המלך 63 – בשלבי עבודה

פרויקט תמ"א 38 בירושלים – שאול המלך 63 – בשלבי עבודה

שינויים במהלך חיי פרויקט בניה אינם דבר נדיר, אך לא כל שינוי בהכרח מוביל לזעזוע משמעותי בהתקדמות הפרויקט או לירידה ברווחיות שלו. החשיבות שבשירותי חברת ניהול פרויקטים בבניה עולה ככל שמדובר בפרויקט מורכב יותר. לדוגמה, פרויקט של קבוצת רכישה מורכב יותר מבניית בית פרטי, שכן מדובר על מספר רב יותר של מעורבים ובנייה בהיקף גדול יותר, ובוודאי אם מדובר על עשרות משפחות. הדבר נכון גם בפרויקטים של התחדשות עירונית כמו תמ"א 38 ופינוי בינוי.

בין הסיבות שיכולות להוביל לשינויים בפרויקט ניתן למנות את אלו:

  • הערכה לא נכונה מלכתחילה של היקף העבודה הדרוש.
  • גילוי מכשולים או חסרים שמצריכים לסטות מתכנית העבודה המקורית.
  • מחסור במשאבים או יכולות אינו מאפשר השלמת הפרויקט במסגרת התקציב המתוכנן, ומצריך תוספת כסף, זמן או משאבים.

כפי שאפשר להבין, ניתן להימנע במידה רבה מנסיבות כאלו במידה והתכנון הראשוני של הפרויקט נעשה על ידי גורם מקצועי ומנוסה בתחום של ניהול פרויקטים בבניה.

סיבות נוספות שיכולות להוביל לשינויים במהלך חיי הפרויקט הן דרישות חדשות ותוספת עבודה לתכנון המקורי או תנאי מזג אוויר בלתי צפויים שגורמים לעיכוב בהתקדמות הפרויקט. במקרים כאלו על מנהל הפרויקט לספק תכנית ברורה באשר לעבודה שנדרשת, העלות שלה, והשינויים הנדרשים בתכנית המקורית. המטרה היא להתגבר על הצורך בשינוי עם מינימום פגיעה בלו"ז הפרויקט וחריגה מהתקציב. כמובן מנהל הפרויקט צריך לעדכן את כל המעורבים ולהסביר להם את ההשלכות של השינויים לגביהם, ולתאם את השינויים בסדרי העבודה עם כל אנשי המקצוע והספקים.

זיהוי מהיר של הצורך בשינוי יכול להיות קריטי, ולמעשה במהלך תכנון הפרויקט יש לקחת בחשבון מרווח זמן ותקציב להתמודדות עם שינויים בלתי צפויים, ולהתוות דרכים להתמודדות עם סיטואציות כאלו אם יתעוררו. זיהוי הצורך בשינוי והתוויית התוכנית אינם מספיקים, שכן יש צורך בפיקוח על ההוצאה לפועל של התוכנית כדי לוודא שהפרויקט יחזור למסלולו בהקדם האפשרי.