הרצל 62 - פרויקט התחדשות עירונית בירושלים תמ

הרצל 62 – פרויקט תמ"א 38 בירושלים – GIS

התהליך של התחדשות עירונית ברחבי הארץ החל למעשה ב-2005 עם אישורו של תמ"א 38 על ידי ממשלת ישראל. עד 1980 הבנייה בישראל לא עמדה בתקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה, ועם היכנסו לתוקף החל תהליך אינטנסיבי שעלה בהדרגה לשיפור וחיזוק המבנים בערי ישראל. מאחר ועלות מימון המבנים וחיזוקם יקר, ממשלת ישראל סיפקה תמריצים לבעלי נכסים ויזמים כגון חברות ניהול פרויקטים בבנייה על מנת לעודד את חיזוק הבנייה בישראל. לשם כך, היא העניקה תמריצים כלכליים לפרויקטים של חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה על ידי קיצור הביורוקרטיה לקבלת היתרי בנייה והענקת זכויות בנייה מוגדלות.

 

התחדשות עירונית בישראל

 

דהומיי 2 – פרויקט תמ

דהומיי 2 – פרויקט תמ"א 38 התחדשות עירונית בירושלים – בשלבי עבודה

מעבר לעניין הבטיחותי שבחיזוק המבנים, התחדשות עירונית בירושלים חיונית ובעלת חשיבות רבה בכל הנוגע לשיפור המראה החיצוני של העיר והעלאת הפוטנציאל של הקרקעות. משרד השיכון בשיתוף עם הרשויות המקומיות למעשה הכריז על פרויקטים בבנייה במתחמים שהוגדרו עבור התחדשות עירונית. שטחים אלו עברו שינוי מהותי במהלך השנים, ועם סלילת כבישים חדשים, בניית שטחים ירוקים, והוספת מקומות חנייה לכלי רכב, חזות הערים השתפרו פלאים. התשתיות העירוניות היו מוכנות כעת לקלוט חתך גילאים צעיר יותר של משפחות וצעירים שעוררו את הכלכלה באזור, ובכך גם תרמו לעליית רמת החיים והביקוש.

כיום ניתן לראות את הפירות של תהליכי התחדשות עירונית בעיקר בערים הגדולות והמרכזיות כגון תל אביב, באר שבע וירושלים.

 

תהליכי התחדשות עירונית בירושלים

 

פרויקט תמ

פרויקט תמ"א 38 בירושלים, ריש לקיש 5 – לאחר סיום

ירושלים היא מקרה בוחן מעניין בכל הקשור להתחדשות עירונית מאחר ובזמן שמבנים ישנים נותרים עומדים על כנם, מבנים חדשים, גבוהים וגדולים צצים ופורחים מכל עבר. במקביל לתהליך בנייה עירונית חדשה בהרי ירושלים ישנו גם מאמץ לשמר מבנים עתיקים בלי היסטוריה המהווים חלק בלתי נפרד מקסמה של ירושלים. התחדשות עירונית בירושלים למעשה מתחלקת לשתיים, כאשר חלק מהמבנים עוברים תהליך פינוי בינוי בו הורסים כליל את הבניין ובונים אותו מחדש, ותהליכים של עיבוי במסגרת תמ"א 38 בירושלים, בהם לא הורסים את שלד הבניין אלא מוסיפים עליו בנייה אם זה לגובה או לרוחב כך שהמבנה המקורי נשאר אך עובר תהליך חיזוק ושיפור מראה חיצוני. הממשלה מכירה בחשיבותה של ירושלים כמקום היסטורי ובעל חשיבות ולכן דואגת לשימור המבנים ההיסטוריים בעוד שהיא מבצעת תהליך פינוי בינוי בירושלים לבנייני המגורים ולבתים שנבנו לאחר קום המדינה.

אין ספק שפניה של ירושלים השתנו לאין ערוך וכי יופייה של העיר זוהר מתמיד. האבן הירושלמית נשארה דומיננטית כשהייתה ומעטרת כעת את הבנייה החדשה בעיר לצד שדרוג וטיפוח המבנים ההיסטוריים. כך אנו נחשפים לירושלים מודרנית לצד ירושלים היסטורית ולתמונה אורבנית יפיפייה המביטה לעתיד עם זיכרונות נוסטלגיים ירושלמיים.