לאחר כ-15 שנים מאז אישורה של תמ"א 38, ניתן לראות כי מתקיימת באזורים רבים בישראל תופעה מבורכת של התחדשות עירונית, שעובדת מצוין הן עבור איכות התושבים עצמם והן עבור ערך האזורים עצמם שעולה גם הוא ומאפשר הזדמנויות כלכליות וחברתיות רבות יותר מאלו שהיו בעבר.

תמא 38 בירושלים - רבקה 22 - בשלבי בנייה

תמא 38 בירושלים – רבקה 22 – בשלבי בנייה

 

התחדשות עירונית והקשר לתמ"א 38

בשנת 2005, אושרה בישראל תמ"א 38 שמטרתה המקורית הייתה חיזוק בניינים מפני רעידות אדמה וניסוח תקנות שנועדו להנחות את הציבור במקרה של בניינים שבהם לא קיימת תשתית מתאימה ועמידה בפני רעידות אדמה.

אולם, אחד החידושים הבולטים של התמ"א הוא התמריץ לחיזוק המבנים על ידי קיצור הליכים בירוקרטיים, מתן אפשרות (בתנאים מסוימים) לקבלת היתרי בניה וזכויות בניה נוספות. על כן, מאז 2005 ואילך, שופצו בניינים רבים בישראל עד כדי תופעת התחדשות עירונית בולטת וראויה להערכה בערים רבות בישראל כגון ראשון לציון, רמת גן, אשדוד וכן גם ירושלים (אם כי במידה בולטת פחות מערים אחרות).

 

?אז על אילו סוגי פרויקטים התחדשות עירונית מדובר

לתמ"א 38 היו 4 תיקונים, אולם המשמעותיים מבניהם הם תיקון 1 ו-2 (עבור בניינים פרטיים שאינם מבני ציבור)

  • תמ"א 38/1 – התיקון הראשון של תמ"א 38 משנת 2007 נועד להסדיר את הקשר שבין זכויות בניה המוענקות מתוקף תמ"א 38 לבין תב"ע קודמות. בפועל, תיקון זה עוסק במקרים בהם ניתן להוסיף קומות לבניין, או לשפצו תוך חיזוק היסודות וכד', או הרחבת דירות קיימות.
  • תמ"א 38/2 – אם עד אז, הזכויות שהוענקו במסגרת התכנית נגעו רק למקרה של שיפוץ\שיפור בניין קיים, התיקון השני לתכנית משנת 2010 עוסק במה שאנו מכנים "פינוי בינוי" ומעניק זכויות בניה נוספות במקרה כזה.

 

מקרה בוחן: התחדשות עירונית בירושלים

פינוי בינוי בירושלים - מתחם ברזיל, קרית היובל - GIS

פינוי בינוי בירושלים – מתחם ברזיל, קרית היובל – GIS

בשנים האחרונות, נראה כי בירושלים קיימות כמה תופעות חיוביות בתחומים הבאים:

מבחינת העירייה:

תופעה חיובית מאוד המתרחשת בירושלים בכל הקשור לפינוי-בינוי היא המנהלת להתחדשות עירונית בירושלים, שהוקמה על ידי ראש העיר ניר ברקת. בפרט, אחת ממטרותיה העיקריות של המנהלת היא לייעץ לבעלי דירות או ליזמים בכל הקשור לתמ"א 38 בירושלים, כולל מתן חוברות הסבר (הניתנות להורדה בחינם). בנוסף, מאפשרת המנהלת סיוע וייעוץ בתחומים נוספים הקשורים באופן ישיר לתמ"א 38 בירושלים כמו ניהול הפרויקט בפועל (בתמורה לשכ"ט מסוים) או בהגשת בקשה לסיוע כלכלי או ליווי וכד' עבור הדיירים.

מבחינת תמ"א 38 (תיקון) 2

בשנתיים האחרונות ניתן לראות פרויקטים רבים בתחום הפינוי בינוי בירושלים. נכון לשנת 2017, אושרו היתרי בניה ב-38 פרויקטים ברחבי העיר, כשבשנת 2016 אושרו רק 27 ובשנת 2015 עוד פחות מכך, 16 היתרים בלבד. 

לסיכום, כולנו תקווה שבשנים הקרובות נצליח לראות שיפור משמעותי ועלייה במספר הפרויקטים המבוצעים בפועל בירושלים ובכלל. הרי בסך הכל מדובר בדרך נפלאה להעלאת היצע הדירות ועל הדרך, גם שיפור באיכות חיי התושבים!