אחד מהטרנדים הרבים הנפוצים בשנים האחרונות הוא קבוצות הרכישה המתארגנות לצורך רכישת מוצר מסוים. אותו מוצר יכול להיות תנור אפייה, מכונית, ו… כן, אפילו דירה… העקרון מאחורי שיטת רכישה זו הינו פשוט למדי – בעוד קונה בודד ניצב לבדו מול גוף מסחרי, אשר עשוי שלא להיות הוגן כלפיו, קבוצת רכישה מהווה כוח קניה, והמשמעות עבור כל אחד מחברי הקבוצה הינה מחירים משתלמים יותר, יכולת להכתיב תנאים או אבזור, אשר כרוכש בודד לא הייתה לו יכולת לעשות זאת, וכמובן, גם שירות ברמה גבוהה יותר, בשל היותו חלק מקבוצה.

דירות חדשות למכירה בקריות או קבוצת רכישה, מה מתאים לכם?

בדילמה שבין רכישה שלכם כאדם בודד מול קבלן/יזם או רכישה במסגרת קבוצת רכישה, לכל אחת מהשיטות חסרונות ויתרונות יחסיים ואבסולוטיים משלה. הנה מספר נתונים שיבהירו את הנושא:

יתרונה המהותי של רכישת דירה מקבלן, היא היותה קנייה אשר נחשבת לבטוחה ויציבה. כאשר נרכשת הדירה מקבלן/חברה יזמית, הם אלה האחראים לכל ההתחייבויות, אשר נובעות מבעלותם על הפרויקט ומבניית הדירה. בין התחייבויות אלה ניתן לראות התחייבות לקבלת ההיתרים הנדרשים, ללוחות הזמנים ולמועדי ביצוע שלבי הפרויקט, למחירה הסופי של הדירה, למועד כניסתכם לדירה, לאחריות על הדירה המוגמרת (על פי חוק המכר, תשכ"ח-1968), לתשלום פיצויים במקרה של חריגה מתנאי הסכם המכר שנחתם בינם לבין רוכש הדירה וכן הלאה. למשל, במקרה של דירות חדשות למכירה בקריות, מובטח לכם כי הדירות יבנו לפי המפרט עליו חתמתם, אתם תשלמו את הסכום המוסכם ותקבלו לידיכם את מפתח הדירה במועד הנקוב. אין הפתעות.

מאידך, קבוצת רכישה, ברוב המקרים, בעצם, איננה רוכשת דירות מוגמרות, אלא מתאגדת לצורך של בניית מספר דירות, אשר לכל אחד מחברי הקבוצה תהיה בעלות על אחת (או יותר) מהן, בהתאם לחלקו ובהתאם להסכמים שנחתמו בין חברי קבוצת הרכישה. הקבוצה הינה הגורם האחראי, ולכן, חלקם הגדול של הגורמים המשמעותיים (כמחיר הדירה הסופי, זהות הקבלן המבצע, לוחות הזמנים לשלבי הביצוע ומועד מסירת הדירה) נותרים מעורפלים עד לרגע הרלוונטי ואין אחראי נוסף להם, מלבד הקבוצה עצמה. אמנם, יתרונותיה של קבוצת הרכישה (העלויות המצומצמות ויכולת השליטה בתהליכים ובגורמים המבצעים את הפרויקט) עשויים לקסום למרבית האנשים, אולם יש לזכור כי דרך רכישה זו איננה בהכרח מתאימה לכל אחד.

לסיכום, על מנת שלא להתקבע בעמדה אחת של בעד או נגד שיטת רכישה זו או אחרת, מומלץ לבדוק כל מקרה לגופו. כלומר, לבצע השוואה בין הצעה מסוימת של קבוצת הרכישה לבין הצעה של חברה יזמית או קבלן אשר נתוני הדירה בה דומים. זוהי הדרך היחידה לברר את הרלוונטיות של כל אחת משיטות הרכישה עבורכם.