אחת מגישות הדיור הנפוצות ביותר כיום, היא הבניה בכוחות עצמכם, בין אם בניהולו של פרויקט על ידי קבלן או מנהל פרויקט מקצועי ובין אם ממש במו ידיכם, כולל השקיית הבטון וההשגחה על הפועלים באתר. מדובר בהרפתקה מעניינת, אשר עתידה לספק לכם הפתעות רבות לאורך הדרך. חלק מהן הן נעימות יותר, וחלק מהן, איך לומר זאת בעדינות? עשויות לגרום לכם להצטער על שהכנסתם ראש בריא למיטה חולה, ולתהות עד כמה באמת באמת חשוב לכם לעשות הכל בכוחות עצמכם… אבל, השלב החשוב ביותר, הרבה לפני התוכניות האדריכליות, והשקיית הבטון, הוא רכישת המגרש עליו יעמוד ביתכם. מאחר ומדובר בנושא חשוב מאד, ריכזנו שלוש נקודות שיסייעו לכם במלאכה.

מתעניינים בקניית מגרשים בצפון? מחפשים מגרשים במרכז?

לאחר שהגעתם להחלטה שאינכם רוצים לגור בדירה בבניין או בבית צמוד קרקע שנבנה על ידי מישהו אחר ולפי צרכיו, השלב הבא הוא לאפיין את הצרכים והרצונות שלכם. כלומר, לשאול את עצמכם איזה גודל של בית נדרש לכם, האם אתם רוצים בית פרטי או דו משפחתי, באיזה אזור בארץ יהיה ממוקם הבית, וכן הלאה. אפיון זה ימקד אתכם כאשר אתם מתחילים להתעניין ברכישת המגרש. כך, למשל, תוכלו להתמקד דווקא בחיפוש מגרשים בצפון, ולא תיאלצו להתמודד עם בחינת מגרשים בכל רחבי הארץ.

בודקים את הקרקע והאישורים הקיימים שלה

ישנם מספר סוגי קרקעות ברחבי הארץ, אבל לצורך בניית ביתכם תצטרכו למצוא קרקע שייעודה מגורים ויש לה את האישורים המאפשרים בנייה מידית של בית המיועד למגורים. כמובן, במידה ובכוונתכם לרכוש קרקע לצורך השקעה, תוכלו לרכוש קרקע חקלאית ולהמתין שתופשר ומחירה יעלה. אבל אם אתם מתכוונים לבנות על הקרקע את ביתכם, התמקדו בקרקעות מופשרות בעלות אישורים לבנייה. אל תקנו קרקע על הנייר, בשום מקרה. צאו לשטח (עדיף ללא המוכר, על מנת שתוכלו לעשות זאת בנחת וללא לחצים שיווקיים), סיקרו את האזור וחפשו מגבלות שונות הנראות לעין.

היעזרו באנשי מקצוע

לא כל הפחים והבעייתיות של קרקעות מסוימות נראים לעין בלתי מקצועית, גם אם תבלו בשטח יום שלם. ישנם גורמים שסמויים מהעין (כמו הימצאותם של מי תהום באזור, קרקע רכה, זווית של קרקע שעלולה לייקר את הבניה, צורך בחציבה בסלע של היסודות וכן הלאה) שאתם עלולים לפספס. משתלם לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין מהימן ומנוסה, אשר יבחן את הקרקע ויאמר לכם מהו שוויה האמיתי, בהתחשב בכל הנתונים הקיימים בה.

לסיכום, רכישת המגרש הנכון ובמחיר שאיננו עולה על שוויו האמיתי היא הבסיס להצלחתו של פרויקט הבניה שלכם. היו מודעים לכך, שבלא ליווי מקצועי, אתם עלולים לעשות טעויות אשר תפגענה בתהליך הבניה ותאטנה אותו, או, אפילו, תעצורנה אותו כליל, עד שתיפתרנה.