מאז שאושרה תמ"א 38 אי שם בשנת 2005, פרויקטים רבים בישראל נחלו הצלחה מסחררת ותושבים רבים זכו לעלייה משמעותית באיכות חייהם. כדי לסייע לכם לבחור כראוי את היזם או הקבלן, המהווה את השלב הראשון בכל פרויקט מצליח, לפניכם המדריך לבחירת יזם/קבלן תמ"א 38. קראו אותו בעיון!

הכירו את תמ"א 38 לעומק (כולל משמעות התיקונים השונים)

הבסיס לכל עסקה עם יזם או קבלן היא תמיד הכרת תמ"א 38, על כל תיקוניה. בפרט, קיימים נושאים משמעותיים בתקנות שחשוב ואפילו חובה להבין, למשל ההבדל בין תמ"א 38 (תיקון) 2 לבין תמ"א 38 (תיקון) 1 וכיו"ב.

רבקה 22, ירושלים - פרויקט תמא 38

 

תמיד תדאגו שידכם תהיה על העליונה

תושבים, דיירים ובעלי דירות לעיתים קרובות נוקטים בשיטה ההפוכה וממתינים ליזם שיפנה אליהם, במקום לפנות ליזם באופן עצמאי. אולם, יש להבין כי ביניכם ובין היזם נחתמת למעשה עסקה כלכלית וסבוכה, ולכן עדיף להתחיל ולגשש בעצמכם, למצוא מועמדים פוטנציאליים ולפנות אליהם לאחר מחקר מעמיק. אגב, גם אם קיבלתם כבר הצעה מפתה מיזם, חשוב לנסות ולקבל הצעות נוספות באופן עצמאי.

 

לא לשכוח לברר כמה שיותר פרטים על ניסיון היזם (קבלן) עצמו

עסקאות עם קבלנים ויזמים כוללות בתוכן סיכונים רבים וביניהם כמובן, גם הסיכון הכלכלי הן מצד היזם עצמו שנדרש להשקיע בפרויקט כהשקעה עתידית, והן מצד הדיירים עצמם המפקידים את דירתם ובניינם בידי הקבלן או היזם. לכן, בהמשך לאמור לעיל אודות מציאת יזמים באופן עצמאי, נסו לפנות ליזמים בעלי ניסיון רב והצלחות בפועל. תוכלו להגדיל ולעשות, ולגשת לוועדי בניינים שגם בחרו באותו היזם ולהתייעץ עמם.

דהומיי 10 – פרויקט תמ"א 38 בירושלים – בשלבי עבודה

לאחר שכבר קיבלתם את הצעה ליד (או כמה הצעות)

בכל הקשור לעסקאות נדל"ן, וכל שכן כשמדובר בעסקה סבוכה הכוללת סיכונים רבים כמו פרויקטים של תמ"א 38, מומלץ שגם אתם תסתייעו בעו"ד ולא רק הצד השני. מעבר לידע המשפטי והמקצועי שלו, עו"ד מטעמכם מטבע הדברים, ידאג לאינטרסים שלכם הרבה יותר מהעו"ד של היזם ולכן, לא משנה כמה מקצועית והוגנת נשמעת ההצעה, עדיף להיוועץ בעו"ד כדי לוודא שאכן אפשר לצאת לדרך.
בנוסף, ניתן גם לפנות לאנשי מקצוע שונים העוסקים בניהול פרויקטים בבניה. סיוע כזה, יסייע לכם "להפריד רשויות" בין ביצוע הפרויקט, לבין ניהול ופיקוח על הפרויקט בפועל, ובכך תוכלו לדאוג לשמירה המרבית על האינטרסים שלכם מתחילת ההליך ועד סופו.

 

טיפים נוספים לבחירת יזם תמ"א 38

  • ניתן לקבל מידע רב יחסית דרך העירייה, ללא צורך בעו"ד או ביזם עצמו. לכן, מומלץ לכל וועדי דיירים לנסות ולקבל כמה שיותר מידע באופן עצמאי, בעיקר כדי לחסוך זמן, אולם גם כדי להרחיב את הידע אודות הפרויקטים הפוטנציאליים ולבחור את היזם בצורה מושכלת יותר.
  • לפני קבלת ההחלטה בפועל, מומלץ לגשת לעירייה ולברר שוב האם פרויקט הבניה המדויק (לדוג' הרחבת דירות, הוספת עוד קומות וכד') אכן יכול להתבצע. לעיתים, מתבצעים שינויים בתב"ע בטווח זמן שבין בירור האפשרויות הראשוני לבין ההחלטה וסגירת עסקה עם היזם בפועל. נכון שזהו תפקידו של היזם\החברה הקבלנית, אבל תמיד עדיף לברר את הדברים גם בעצמכם, ליתר ביטחון.