הצטרפות לקבוצת רכישה יכולה להיות פתרון מצוין עבור מי שמעוניין לרכוש דירה במחיר מוזל יחסית לשוק. יתרון נוסף הוא היכולת לבחור במידה מסוימת את השכנים לצידם תתגוררו. עם זאת, ישנם מספר דברים שכדאי לבדוק לפני שמצטרפים לקבוצת רכישה, בכדי להבטיח שבסוף התהליך אכן תיהנו מנכס משתלם.

 

מי עומד מאחורי קבוצת הרכישה ומלווה אותה?

בניית שכונה של קבוצת רכישה

קבוצת רכישה רמות הירוקה – בשלבי בניה

זוהי השאלה הראשונה בחשיבותה. לפני שמצטרפים לקבוצת רכישה, חשוב לבדוק מי עומד מאחוריה? מי היזם או חברת הניהול שארגנו את הקבוצה ומלווים אותה?

בניגוד לרכישת דירה מקבלן, הצטרפות לקבוצת רכישה משמעה רכישת זכות ליחידת קרקע בלבד. פרויקטים של קבוצות רכישה הינן מורכבים ובמרבית המקרים עוברים חודשים ואף שנים מרכישת הקרקע ועד סיום הבניה ומסירת מפתחות הבתים לחברי הקבוצה. לאחר רכישת הקרקע יש מספר שלבים עד לשלב הבנייה, ביניהם בחירת וועד הפרויקט או הגוף המנהל אותו, התקשרות מול בנק מלווה, חברת ניהול ואדריכל/ים, בקשת היתר בנייה ולעיתים גם אישור תב"ע או שינויים בתב"ע, בחירת קבלן ועוד. כמובן ששלב הבניה אינו קצר כשלעצמו. קידום פרויקטים מורכבים מסוג זה מצריך אנשי מקצוע במגוון רחב של תחומים, כגון חוק ומשפט, מיסים ופיננסים, תכנון ואדריכלות, הנדסה וביצוע ועוד.

לכן, ראשית, לפני שאתם ניגשים לפרויקט של קבוצת רכישה בדקו מי מארגן את הקבוצה. האם מדובר בחברה מוכרת שכבר איכלסה פרויקטים? אם כן, כדאי ללכת לאותם פרויקטים, לשאול את הדיירים ולהתרשם מאיכות הבנייה.

מומלץ להצטרף לקבוצה שמאחוריה יזם או חברת ניהול פרויקטים בבניה שכבר קידמו בהצלחה פרויקטים של קבוצות רכישה והינם בעלי ניסיון בתחום. כמו כן, כדאי לבחור בקבוצה עם יזם ו/או חברת ניהול שמלווים את הפרויקט מתחילתו, וימשיכו ללוות אותו עד למסירת המפתחות לבעלי הדירות. זאת בניגוד לסוג נוסף של ליווי אשר מסתיים לאחר העברת בעלות הקרקע לידי הקבוצה.

קבוצת רכישה אלומה הירוקה - הדמיית פנים

קבוצת רכישה אלומה הירוקה – בשלבי בניה

כדאי לקרוא ולחקור על היזם וכן על הפרויקטים שהוא ניהל בעבר ומנהל כיום. זאת בכדי לוודא שמדובר על גורם מקצועי ואמין. במידה וניתן, כדאי לבקר באתרי הפרויקטים הללו, ואף לנסות וליצור קשר עם חברי קבוצות אחרות של היזם כדי לשמוע באופן בלתי אמצעי על החוויה שלהם.

ליווי מלא לאורך כל הפרויקט יבטיח קידום מקצועי של השלבים השונים, ביניהם העבודה מול הרשויות והשגת היתרי הבנייה, וכן עבודה מול אנשי המקצוע – הקבלן, יועצים, ספקים שונים – ופיקוח על עבודות הבניה בפועל. כך ניתן להבטיח שהפרויקט יתקדם בהתאם ללו"ז ולתכניות, תוך עמידה בתקציב.

נקודות נוספות עליהן יש לתת את הדעת:

  • האם לפרויקט ליווי בנקאי ומי הבנק המלווה אותו? לנקודה זו חשיבות רבה משום שליווי כזה מגן על כספי חברי הקבוצה.
  • האם הקרקע מאושרת לבנייה? לפני רכישת הקרקע יש לוודא שאין צו עיקול או איסור בנייה.
  • האם לקבוצה עורך דין אשר מלווה אותה ומשמש נאמן עבורה? ליווי עורך דין חשוב במיוחד בשלב רישום הקרקע על שם חברי הקבוצה, אך ליווי לאורך כל חיי הפרויקט יבטיח שקט נפשי.

לסיכום, הצטרפות לקבוצת רכישה יכולה לאפשר רכישת דירה במחיר מוזל משמעותית לעומת רכישה מקבלן, אך חשוב לבחור קבוצה באופן מושכל, לאחר בחינה מדוקדקת של מי שעומד מאחוריה, סטטוס הקרקע ועוד.

קבוצת מנוס מתמחה בייזום, ניהול וארגון קבוצות רכישה, וחברי הקבוצות שלה נהנים מרכישת דירה במחיר אטרקטיבי ללא רווח יזמים, עם מחירים ידועים מראש בשיטת COST פלוס. לחברה ניסיון בניהול פרויקטים מורכבים בנדל"ן כגון קבוצות רכישה, תמ"א 38 ופינוי בינוי, והיא מעניקה מענה מקיף ומלא לכל צרכי הקבוצות. כיום הקבוצה מנהלת מספר קבוצות רכישה, ביניהן קבוצות באלומה הירוקה, רמות הירוקה וביתר עילית, פרויקטים אשר נמצאים כבר בשלבי בנייה.