קבוצות רכישה עבור פרויקטים של דירות, מסחר או משרדים הפכו פופולריים יותר ויותר עם השנים. הקמת פרויקט על ידי קבוצת רכישה על פי רוב מוזילה את עלויות היחידה שכן נחסך מהמשתתפים הרווח היזמי השמור לקבלן או ליזם בפרויקט רגיל.  היתרון המובהק ביותר ברכישת דירה בשיטת קבוצות רכישה הוא החיסכון הכספי שעשוי להגיע ל- 15%-20% ממחיר השוק.

קבוצת רכישה למעשה יכולה להתארגן באופן עצמאי (קבוצה הומוגנית הרוצה להתגורר ביחד – לדוגמה קבוצות רכישה לציבור הדתי והחרדי) או באמצעות חברה מנהלת המארגנת את כל שלבי הרכישה והבנייה.

קבוצת רכישה בניהול קבוצת מנוס

סוגי קבוצות רכישה

ישנם סוגים שונים של התאגדויות קבוצות רכישה כאשר הבדלי התמחור והמיסוי בינם משמעותיים.

קבוצת רכישה חברתית

קבוצת רכישה זו מתגבשת על בסיס היכרות אישית של חברי הקבוצה המעוניינים להקים מבנה על קרקע עתידית.

קבוצת קנייה

קבוצת רכישה זו  (כגון "חבר" , "קרנות שוטרים", "וועדי עובדים" ועוד) מתאגדת יחדיו בכדי לרכוש דירות מחברת בניה זו או אחרת על מנת לקבל הנחה משמעותית. חברות הבנייה מצדן מוכנות לתת הנחה משמעותית זו בשל החיסכון בעלויות השיווק.

קבוצת רוכשים

קבוצת רוכשים היא התאגדות של יזם אל מול קבלן לצורך רכישת קרקע ומכירתה מחדש לאחר תכנון – לקבוצת אנשים.

קבוצת רכישה אמתית

בקבוצת רכישה זו רכישת הקרקע מתבצעת בין חברי הקבוצה לבין בעלי הקרקע.

ניהול פרויקטים בבניה של קבוצת מנוס

ניהול קבוצת רכישה

  • שלב ארגון הקבוצה – השלב הראשון בארגון קבוצת רכישה טיפוסית הוא השלב בו מחליטים על הקרקע עליה ייבנו ומתבצעות בדיקות מקיפות למצב הקרקע (כולל זכויות תב"ע ומנהל) על ידי הגוף המארגן ובהתאם לכך מנהלים משא ומתן מול בעלי הקרקע לתנאי הרכישה.
  • שלב שיווק הדירות – שלב זה הכולל פעולות לאישור התכניות הראשוניות ברשויות המקומיות על מנת להתחיל עם תכנון הבנייה באופן שוטף ובסופו הדיירים העתידיים חותמים על הסכם שיתוף של חברי הקבוצה.
  • שלב הרכישה – בשלב זה חותמים חברי קבוצת הרכישה על הסכם מכר מול בעלי הקרקע. בשלב זה מחליטים קבוצת הרכישה על הועד שילווה אותה עד לתום הליך הבנייה.
  • שלב התכנון וקבלת היתרים – בשלב זה מתכנן האדריכל את הפרויקט ושולח את הרישומים לרשות המקומית עד לקבלת היתר בנייה.
  • שלב בחירת קבלן ובנק מלווה – לאחר תכנון הפרויקט, בוחרים את הקבלן על פי שיקולים שונים הכוללים את אופי הבנייה שלו, חומרי הגלם בהם הוא משתמש, מפרט הבנייה והמוניטין שצבר. מול הצעת הקבלן נבחן תמחור הפרויקט של שמאי מקרקעין מוסמך מטעם הבנק והחברה האחראית לארגון קבוצת הרכישה תאגד את בנק יחד עם הקבלן בחוזה מחייב שיהווה ערבות וביטחון מלא ללוי בנקאי לחברי הקבוצה.
  • שלב הבניה – בשלב זה הקבלן בונה על פי מפרט הבניה את הדירות של הדיירים העתידיים.

חשוב לציין כי בהליך ניהול פרויקטים בבניה של קבוצות רכישה – לפני כל תשלום לקבלן, בודק שמאי המקרקעין (מטעם הבנק) את הנעשה בפועל ורק לאחר אישור שמאי המקרקעין, מועברים כספים מהבנק המלווה לקבלן המבצע, בכדי לשמור על כספי קבוצת הרכישה וביטחונות הבנק.

אופן התנהלות קבוצת הרכישה הינו המפתח להצלחת הפרויקט והשגת החיסכון, כאן בא לידי ביטוי תפקידו של הגוף האחראי על ניהול קבוצת הרכישה.  ארגון קבוצות רכישה וניהול הקבוצה הינם תחומים מורכבים המצריכים ידע רב בתחומים רבים ועל כן צריכה הקבוצה להיות מלווה בגוף אחראי בעל הידע והניסיון הדרוש לניהול מוצלח של קבוצת רכישה. קבוצת מנוס מתמחה בייזום, ניהול וארגון קבוצות רכישה על מנת לבנות פרויקט מגורים מוצלח במחיר אטרקטיבי ללא רווח יזמים עם מחירים ידועים מראש בשיטת COST פלוס. התהליך שמנהלת קבוצת מנוס כדאי לדייר בשל נדל"ן ישיר ללא פערי תיווך וללא תלות בקבלן ובמתווכים, תוך חסכון משמעותי שבא לידי ביטוי במיסוי מופחת, רכישת הקרקע, הוצאת היתרים, הנדסה, תכנון, פרסום ומיתוג, ייעוץ משפטי, עמלות תיווך, אדריכלות ועיצוב פנים, היתרים, ניהול הביצוע ועוד. ניהול קבוצות רכישה על ידי קבוצת מנוס נערכת בצורה מקיפה וקפדנית תוך ליווי צמוד החל מרכישת הקרקע ועד מסירת המפתח לדירה החדשה.