קבוצות רכישה בנדל"ן הן התארגנויות של אנשים פרטיים במטרה לרכוש קרקע ולבנות עליה פרויקט מגורים. רכישת הקרקע נעשית במשותף, כאשר כל חבר בקבוצה משלם סכום בהתאם לחלק היחסי שלו בנכס. לאחר שלב רכישת הקרקע, חברי הקבוצה חותמים על חוזה ומתקדמים לתכנון הבניה, השגת ההיתרים, ובחירת גורמים מבצעים. היות ובמקרה של קבוצת רכישה הקבלן הוא גורם מבצע בלבד ואינו בעל הקרקע, קבוצת הרכישה אינה תלויה בו.

קבוצת רכישה רמות הירוקה בירושלים

קבוצת רכישה רמות הירוקה בירושלים – בשלבי בניה

התחום של קבוצות רכישה בנדל"ן התפתח כתוצאה מן המחירים הגבוהים, אשר מקשים על רבים לרכוש דירה. היתרון הגדול של קבוצות רכישה הוא בכך שניהול נכון שלהן יכול להביא להוזלה משמעותית בעלות הדירה עד כ-25% בהשוואה לרכישה מקבלן. ישנן מספר סיבות שמביאות להוזלה זו, ביניהן:

  • בניגוד לקבלן אשר מחויב לשלם מע"מ על שווי הקרקע, קבוצות רכישה פטורות מתשלום זה.
  • קבלנים מגלמים במחירי הדירות את הוצאות שיווק הפרויקטים וכן מעלים את המחירים בכדי להקטין את הסיכון שיפסידו כספים אם לא יצליחו למכור את כל הדירות. בנוסף, במקרה של קבוצות רכישה, חבריהן הם בעלי הדירות, ולכן אין את אלמנט השיווק והסיכון הנ"ל.
  • במחירי דירות מקבלן, הרווח היזמי מהווה חלק בלתי מבוטל, שגם הוא אינו רלוונטי במקרה של קבוצות רכישה.
  • התארגנות של קבוצת רכישה יוצרת כוח ויתרון בתהליך מו"מ מול הגורמים השונים.

קבוצות רכישה בנדל"ן מספקות יתרונות נוספים מעבר ליתרון הפיננסי, כמו האפשרות לבחור את הקרקע, הסטנדרטים של הבניה ומפרט הדירות, ובמקרים מסוימים אף את היכולת לבחור את השכנים ולהתאגד עם אנשים בעלי אורח חיים דומה.

 

ליווי קבוצת רכישה על ידי חברת ניהול פרויקטים

במקרים מסוימים קבוצות רכישה אלו מלוות על ידי חברת ניהול מתחילתו ועד סופו. במקרים כאלו חברת הניהול מאתרת את הקרקע לבנייה, מאגדת את הרוכשים, ומלווה את חברי הקבוצה בתכנון הפרויקט והתקציב שלו, גיוס המימון הנדרש ובחירת הגורמים הביצועיים לקידום הפרויקט, וכן מפקחת עליו עד לסיומו ולרישום הזכויות על שם חברי קבוצת הרכישה.

במקרים אחרים הגוף אשר מארגן את הקבוצה מלווה אותה באופן חלקי, עד רכישת הקרקע. לאחר מכן הקבוצה ממשיכה בקידום הפרויקט בעצמה, לאחר קביעת ועד מנהל.

בניגוד לרכישת דירה מקבלן, בה הקבלן אחראי לרכישת הקרקע, תכנון הבניה, השגת היתרי הבניה, ביצוע הבניה בפועל ופיקוח הבניה, השגת האישורים לאחר סיום הבניה וכו', במקרה של קבוצת רכישה, חבריה צריכים להשקיע את הזמן והמשאבים בכל אלו. היות ומדובר בתחום מורכב ביותר, אשר דורש ידע במגוון תחומים כמו פיננסים ומיסוי, חוק ומשפט, הנדסה וביצוע ועוד, ליווי של חברת ניהול פרויקטים בבניה מקטין את הסיכונים שבהצטרפות לקבוצת רכישה, מבטיח את השלמת הפרויקט בהצלחה תוך עמידה בזמנים ובתקציב, ומגדיל עוד יותר את הרווחיות עבור חברי הקבוצה הודות לידע ולניסיון המצטבר של אנשי המקצוע שבחברה.